Het Dijk en Waard College geeft voortgezet speciaal onderwijs (VSO) aan leerlingen in de leeftijd van 15 tot en met 18 jaar, die om verschillende redenen niet goed tot leren komen in het regulier onderwijs. Het Dijk en Waard College heeft meer mogelijkheden om leerlingen te ondersteunen en om het onderwijs passend bij de leerling te maken. Dat maakt ons speciaal.
Het Dijk en Waard College bestond tot augustus 2021 uit twee locaties; Het WERK! en Bureau Arbeidsparticipatie (BAP). Het Dijk en Waard College valt bestuurlijk onder Stichting Ronduit Onderwijs. Wij zijn een VSO-school die Passend Onderwijs biedt met een neutrale grondslag. Dit houdt in dat aan alle jongeren onderwijs wordt geboden, ongeacht hun identiteit. “Respect voor de ander” is daarbij ons uitgangspunt.
Op onze school volgen leerlingen twee dagen onderwijs per week. De overige dagen lopen zij stage. We plaatsen leerlingen in één van onze onderwijsarrangementen, afhankelijk van de persoonlijke situatie. Deze arrangementen hebben hun eigen afdeling in de school:
Leerlingen werken individueel of in kleine groepen van maximaal 12 personen. Ze krijgen les van één vaste klassendocent en enkele (vak)docenten. Daarnaast heeft elke leerling een eigen coach. Die coach heeft ook contact met de ouders/verzorgers, de stagebegeleider en eventuele andere betrokkenen. Voor leerlingen in een individueel traject zijn de klassendocent en de coach vaak dezelfde persoon.
De Commissie van Begeleiding (CvB) ondersteunt ons onderwijs. In deze commissie zitten onder andere de directeur en/of teamleider, de ondersteuningscoördinator, de orthopedagoog en eventueel externe betrokkenen. We komen wekelijks bij elkaar en bespreken nieuwe leerlingen en indien nodig de voortgang van huidige leerlingen. In onze vergaderingen stellen we bijvoorbeeld de uitstroomprofielen, ondersteuningsbehoeften of persoonlijke doelen van leerlingen bij. De CvB is ook betrokken bij het opstellen en bijsturen van het Ontwikkelingsperspectiefplan van elke leerling. Daarnaast bespreken we algemene schoolzaken of andere ontwikkelingen om ons onderwijs continu te versterken.