Het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) is het uitgangspunt voor het onderwijs en de ondersteuning op onze school. Het OPP is opgebouwd uit twee delen: het startdocument en een (dynamisch) individueel doelenplan. Beide stukken zijn zes weken na de start op school besproken met leerling en ouder(s)/verzorger(s) en ondertekend. In het startdocument staat beschreven welke leerroute (MBO, arbeid, dagbesteding) de leerling volgt en wat zijn uitstroombestemming is (waar gaat de leerling heen). Een beschrijving van de bevorderende en belemmerende factoren; wat helpt bij het volgen van onderwijs en wat niet en wat de specifieke ondersteuningsbehoeften zijn van de leerling. Dit wordt samengevat in het integratief beeld. Het startdocument wordt opgesteld bij de start op het Dijk en Waard College en aan het begin van elk nieuw schooljaar geüpdatet. In het doelenplan staan de specifieke doelen van de leerling voor het onderwijs, de stage en de sociaal-emotionele ontwikkeling beschreven met plan van aanpak. Daarnaast wordt in het doelenplan de behaalde resultaten op de Jij-toetsen weergegeven (wat heeft de leerling geleerd). Twee keer per schooljaar wordt het doelenplan geëvalueerd en vinden er evaluatiegesprekken met de leerling en zijn ouder(s)/verzorger(s) plaats. Tijdens dit gesprek wordt gekeken welke doelen zijn behaald of moeten worden bijgesteld en worden er nieuwe doelen opgesteld voor de volgende periode.