Gezonde school

Als school willen we graag bijdragen aan een gezonde ontwikkeling en leefstijl van onze leerlingen. Daarom willen we als Dijk en Waard College een omgeving creëren waarin gezond eten en voldoende beweging gestimuleerd wordt en gemakkelijk is.

Educatie

Op het Dijk en Waard College worden de vakken lifestyle, voeding en sport aangeboden in alle arrangementen. Tijdens deze lessen schenken we aandacht aan het menselijk lichaam, gezonde voeding, de schooltuin en sport. Theorie en praktijk komen hierdoor samen.

Activiteiten

Door het schooljaar heen organiseert het Dijk- en Waard College diverse sportieve activiteiten voor de leerlingen. Dit vindt in ieder geval aan het einde van ieder blok plaats en waar mogelijk vaker. Afgelopen schooljaar is het Dijk en Waard College ook een samenwerking aangegaan met Sport Z en Set Your Lifegoals. Set Your Lifegoals is een onderdeel van MDT (maatschappelijk diensttijd). Het is een project dat d.m.v. sport jongeren tussen de 14 en 18 jaar de kans biedt om hun talenten te ontdekken en daarmee iets goeds te doen voor een ander. Leerlingen ontvangen na het deelnemen een door de overheid erkend certificaat. We streven ernaar dit project in schooljaar 2023-2024 weer plaats te laten vinden.

Kantine

Als school beschikken we niet over snoep- of frisdrankautomaten. In elk lokaal is een watertappunt waar leerlingen drinkwater kunnen pakken. De kantine van het Dijk en Waard College is drie dagen in de week geopend. We vinden het belangrijk dat het aanbod past binnen de richtlijnen die zijn opgesteld door het Voedingscentrum, de Richtlijn Eetomgevingen voor Scholen. Ieder jaar brengen wij het aanbod en de uitstraling van de kantine in kaart met de Kantinescan en rapporteren wij de uitkomsten aan de directie. Daarnaast neemt onze school deel aan het programma van EU-Schoolfruit, waardoor wij iedere week groente en fruit kunnen aanbieden op school. Hiermee hopen wij de consumptie van groente en fruit bij onze leerlingen te stimuleren.

Gezonde lunch van thuis

Als Gezonde School willen wij het meenemen van een gezonde lunch stimuleren. We adviseren fruit of groente mee te nemen voor het eetmoment in de ochtend. Voor de lunch adviseren wij volkoren of bruinbrood, dun belegd met bijvoorbeeld 30+ kaas, ei, notenpasta, pindakaas (zonder toevoegingen), aangevuld met fruit of groente. Als drinken adviseren we kraanwater, water met een smaakje, halfvolle melk, karnemelk of yoghurtdrankjes zonder suiker. Op school is het meenemen en nuttigen van energiedrankjes verboden.

Rookvrije school

Het Dijk en Waard College is een rookvrije school. Dit betekent dat roken niet is toegestaan in de school, op het schoolterrein en bij de poorten van de school.

Samenwerking

We zijn ons ervan bewust dat veel leerlingen zelf bepalen wat ze meenemen naar school, maar willen ouders/ verzorgers vragen om, waar mogelijk, rekening te houden met de Gezonde School die wij willen zijn.

Mocht u als ouder/ verzorger vragen hebben over bijvoorbeeld gezondheid, voedingsgewoontes en gewicht van uw kind, dan kunt u contact opnemen met de zorgcoördinator en/of de jeugdverpleegkundige van de GGD verbonden aan onze school.

Voor vragen over gezonde, duurzame en veilige voeding kunt u terecht op de website van het Voedingscentrum.