Arrangement route Arbeid/Dagbesteding

Binnen het arrangement ‘route arbeid en dagbesteding’ volgen leerlingenonderwijs dat hen voorbereidt op een beschutte of reguliere arbeidsplek of stromen zij uit naar een dagbestedingsplek. De leerlingen volgen twee dagen les op school met daarnaast drie dagen stage. Afhankelijk van de ondersteuningsbehoefte van de leerling wordt deze ingedeeld in een kleinere setting (maximaal zes leerlingen) of in een grote klassensetting (maximaal 12 leerlingen). Om te voorkomen dat er steeds nieuwe leerlingen in een klas instromen bundelen we dit naar vier momenten per schooljaar. De instroommomenten vinden in principe altijd plaats na een 
vakantie, zodat we voor zoveel mogelijk rust, duidelijkheid en voorspelbaarheid in de klassen zorgen.

Kleine setting:
In de kleine setting worden leerlingen geplaatst die continu begeleiding nodig hebben bij hun zeer beperkte schoolse vaardigheden of aansturing op hun gedrag, waardoor een kleine setting (maximaal zes leerlingen) nodig is om tot leren en ontwikkeling te komen. Denk bijvoorbeeld aan leerlingen met ADHD of andere gedragsstoornissen. Er wordt een gepersonaliseerd onderwijsprogramma aangeboden. Ze zijn gebaat bij een vaste docent met een enkele vakdocent. De leerling is praktijkgericht, leert door ervaring op te doen op een stage/werkplek en is daar gemotiveerd voor. De leerling heeft een stage/ werkplek voor drie dagen in de week. Mogelijkheid tot vier dagen stage/werk in combinatie met één dag school is bespreekbaar. 


Grote setting:
Het zijn leerlingen die voldoende in een groepssetting (maximaal 12 leerlingen) kunnen functioneren mits de leeromgeving veilig en voorspelbaar is. Denk bijvoorbeeld aan leerlingen met internaliserende problematiek, ASS en/ of angstproblematiek. In deze groep zitten ook de leerlingen die verminderd belastbaar zijn (Variawet). Ze zijn weinig weerbaar voor andere leeftijdgenoten, snel beïnvloedbaar en hebben moeite met sociale interactie. Het veilig en vertrouwd voelen in de klas, kost de leerling veel energie wat van invloed is op het leren. Tijdens de schooldag is er veel tijd voor het sociale leren en de omgang met elkaar, zodat de leerling zich 
veilig voelt en stapjes kan maken in zijn leerontwikkeling. Dit vergt van de mentor intensieve begeleiding en veel tijd. Er is veelvuldig contact met de ouder(s)/verzorger(s) nodig, bij sommige leerlingen zelf dagelijks. Belangrijk is eenduidigheid in aanpak en voorspelbaarheid.