Arrangement route MBO

Binnen het arrangement ‘route MBO’ volgen leerlingen onderwijs dat hen voorbereidt op een MBO opleiding. Ze volgen twee dagen les op school, met daarnaast drie dagen stage. Afhankelijk van de ondersteuningsbehoefte van de leerling wordt deze ingedeeld in een kleinere setting (maximaal zes leerlingen) of in een grote klassensetting (maximaal 12 leerlingen). Om te voorkomen dat er steeds nieuwe leerlingen in een klas instromen bundelen we dit naar vier momenten per schooljaar. De instroommomenten vinden in principe altijd plaats na een vakantie, zodat we voor zoveel mogelijk rust, duidelijkheid en voorspelbaarheid in de klassen 
zorgen


Kleine setting:
In de kleine setting worden leerlingen geplaatst die meer begeleiding nodig hebben om tot leren te komen, maar voldoende leerbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan leerlingen met ADHD of andere gedragsstoornissen. Leerlingen die in een kleine, zeer prikkelarme omgeving goed tot hun recht komen. In de grote setting zouden zij te veel afgeleid worden, waardoor de leerling niet tot leren komt en mogelijk ook storend is voor zijn medeleerlingen. Doordat er veel persoonlijke aandacht voor de leerling is met continue aansturing kan de leerling tot ontwikkeling komen. De leerling is in staat om twee volledige dagen onderwijs te volgen. De leerling heeft continue aansturing nodig, omdat zij veelal uitvallen op hun executieve functies, met name volgehouden aandacht, 
doelgericht gedrag, taakinitiatie en emotie-/ impulsregulatie. Ze zijn gebaat bij een vaste docent met een enkele vakdocent.


Grote setting:
In de grote setting worden leerlingen geplaatst die voldoende kunnen functioneren in een groep van maximaal 12 leerlingen mits de leeromgeving veilig en voorspelbaar is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan leerlingen met een vorm van autisme of die sociaal-emotioneel jong zijn. De leerlingen zijn in redelijke mate schoolbaar, leerbaar en stagevaardig. De leerling is in staat om twee volledige dagen onderwijs te volgen. De leerling kan in voldoende mate omgaan met uitgestelde aandacht en zelfstandig werken binnen deze setting van maximaal 12 leerlingen. Belangrijk is eenduidigheid in aanpak en voorspelbaarheid. Ook voor deze leerlingen geldt, dat zij 
gebaat zijn bij zo min mogelijk wisseling van docenten.